perjantai 16. syyskuuta 2016

Herkullista soodaleipää


Tämän ohjeen alunperin bongasi isosiskoni skonssit nimikkeellä ja hän on sitä hieman muokannut ja minä olen sitä hieman lisää muokannut itselleni sopivaksi. Tässä kuitenkin ohje siinä muodossa, kun minä olen sitä soveltanut, maidottomana, kananmunattomana ja gluteenittomana:

6 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl soodaa
1 tl suolaa
0,5 dl rypsiöljyä
4 dl riisimaitoa
2 dl kesäkurpitsaraastetta

Lisää kuivat aineet kulhoon ja sekoita joukkoon riisimaito, öljy ja raaste. Sekoita tasaiseksi ja nostele pellille leivinpaperin päälle 9-10 pientä kauhallista taikinaa. Paista uunissa keskitasolla 225 asteen lämmössä noin 15 minuuttia. Voitele lopuksi halutessasi sulatetulla margariinilla heti paiston jälkeen.


Oljyä, raastetta ja jauhoja vaihtelemalla saa monenlaisia variaatioita eri makuineen luotua, joten ihan heti ei näihin kyllästy. En ole vielä kokeillut pelkän leivinjauheen voimin, mutta uskoisin, että toimii ilman soodaa tai vaihtoehtoisesti voi myös korvata leivinjauheen soodalla. Olen ajatellut kokeilla näitä myös porkkanaraasteesta tehdä sekä punajuurtakin voisi kokeilla, miten toimii. Ja mikä estää lisäämästä vaikka pähkinärouhetta joukkoon. Ihan oman makumieltymyksen mukaan vain mielikuvitus on rajana. Ja tietenkin raaka-aineet, mitä kotoa löytyy. Ja tämän parempaa ei ole ollutkaan pitkään aikaan suoraan uunista lämpimäisinä nautittuna.

Nautinnollisia herkutteluhetkiä muillekin gluteenittomille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.