tiistai 29. joulukuuta 2015

Minun jouluni!



Tänään havahduin siihen, että lumen saavuttua tapaninpäivänä olin unohtanut lisätä piparitalollemme lumipeitteen. Niinpä tänään "musta joulu" muuttui valkoiseksi. Taustalla näkyvät amarylliksemme, jotka ovat nyt lopultakin kunnolla auenneet. Kerrottu valkoinen aukaisi ensimmäisen kukkansa jo jouluna, muut antoivat odottaa kukintaansa näihin päiviin. Keittiöltä löytyy näiden kahden lisäksi kaunis valkoinen amaryllis kukassa ja mieheltäni saamassani jouluisesssa kukkakorissa punainen, pienempi amaryllis aukaisi tänään ensimmäisen nuppunsa.

Joulua vietimme suvun seurassa, minä kolmena päivänä ja mieheni kahtena, koska työt kutsuivat häntä tapaninpäivänä. Ehdimme kuitenkin joulupäivän iltana viettämään aikaa kahdestaan pelailemalla hänen lahjaksi saamaansa pöytäcurlingia. Meillä joulu jatkuu ainakin tämän viikon. Pipareita ja jouluruokaa riittää vieläkin.


Tänä vuonna leivoimme minulle vaaleita pipareita tupla-annoksen. Melkein 200 kappaletta syntyi mieheni kaulitessa. Varmaankin noin puolet on jo syöty. Tosin osa on jo isälläni ja anopillani. Ja en nyt ihan yksin syönyt, jokunen muukin gluteeniton pääsi maistelemaan. Ostajiakin olisi löytynyt, mutta myönnän, että olisi ollut vaikea asettaa hintaa. Mieheni teki niin suuren urakan pipareiden eteen ja juuri minua varten. Ja onpahan pipareita nyt herkuteltavaksi pitkälle kevääseen. Vielä en ole kyllästynyt.


Ja siellä se nyt seisoo, melkein kymppitonnin arvoinen joulukuusemme. Se, jonka saimme kattoremontin kaupanpäällisiksi. Enpä usko, että näin kallista kuusta enää eläessäni tulen ostamaan. Komia on ja syytä ollakin. Juuri sopivan kokoinen asuntoomme. Olohuoneemme sai uuden järjestyksen jouluksi ja nostimme ikkunan edestä nojatuolit sohvan seuraksi. Saa nähdä, jäävätkö tuohon pysyvästi. Niistä on ollut mukava katsella televisiota. Vielä mukavampaa olisi, kun joku (minä) saisi nuo tuolit päällystettyä!

Kuusemme alla tapahtuu joka joulu. Käpy- ja höyhentontut keinuen tarkkailevat jouluista hulinaa.


Jouluna ihailin parinakin päivänä aurinkoa, joka pilkisteli ikkunaverhojen lävitse aamupäivästä asuntoomme. Lisäksi viime jouluna lahjaksi saamani kaunis kalenteri pääsi viimeiselle sivulleen, juuri sopivan sävyinen keittiön jouluverhomme kanssa. Olen kalenterin aiemmat sivut kerännyt talteen kauniine piirrettyinä kukka-aiheineen. Ajattelin, että niitä voisi myöhemmin kehystää ja ripustaa vaikka tauluiksi seinälle. Olen kovin ronkeli sisustuskuvien suhteen tai sitten minua miellyttävällä valmiilla taululla hinta on aivan liian kova. Näistä pidän kovasti, joten vaatisivat vain kehysten hinnan.

Ostin myös vahingossa punaiset jouluvalot parilla eurolla, enkä viitsinyt lähteä niitä vaihtamaan. Tuunasin niistä siedettävät pahvisten muffinsivuokien avulla. Löysivät paikkansa saunan eteisestä.


Töistä sain joululahjaksi ihanan kapean kaitaliinan suloisine tonttuineen. Lahjan arvoa lisäsi se, että se oli hankittu paikalliselta yrittäjältä. Oli juuri sopiva sohvapöydällemme.


Itse tein lahjaksi tänä vuonna virkaten lumihiutaleita koristeeksi roikkumaan, vaikkapa kuuseen tai ihan mihin vaan ne haluaakin ripustaa. Pakkasin ne kauniisiin peura/poro-aiheisiin pieniin paperipusseihin. Itselleni en ehtinyt jouluksi enää hiutaleita virkkaamaan, mutta olen nyt jälkijunassa kotiinkin niitä tehnyt. Kuusemme alkaa olla aikamoisen koristeltuna itse tekemilläni koristeilla. Onneksi mieluisilla sellaisilla.


Itse sain lahjaksi kaikkia ihanuuksia. Olen ollut todella kiltti! Olin toivonut lämmintä pyjamaa ja sellaisen sain. Lisäksi lahjakortti alusvaateliikkeeseen oli mukava yllätys. Saimme mieheni kanssa yhteislahjana elokuvaliput, joten nyt odottamaan elokuvaa, joka kannattaa teatteriin asti lähteä katsomaan. Kuvassa ei kaikkia saamiani lahjoja ole, mm. herkut puuttuvat, koska olen ne jo melkein kaikki syönyt.

Töihin on jo palattu joulun jälkeen, mutta jouluinen tunnelma herkkuineen kotona jatkuu vielä. Parin päivän päästä pääsemme viettämään uuden vuoden vaihtumista. Tänä vuonna vuosi vaihtuu yhdessä mieheni kanssa. Hän on töistä vapaalla. Minulle vuoden paras päätös.


Hyvää alkavaa vuotta 2016!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.